„Umysł małego dziecka różni się od naszego. Kiedy rozpoznajemy ograniczenia z dotarciem do dziecka za pomocą słów, wtedy cała koncepcja edukacji zmienia się. W zasadzie wystarczy przygotować odpowiednie otoczenie, a nie wmuszać nasze słowa w dziecko.”

Od dawna wiemy, że wydawanie rozkazów, nakazów i zakazów dzieciom nie jest skuteczną metodą wychowawczą. Lepszym rozwiązaniem jest stworzenie takiego otoczenia dla dziecka, gdzie będzie mogło samodzielnie wykonywać różne czynności codziennego dnia. Jak to zrobić?

Chciałbyś, aby Twoje dziecko mówiło ciszej? Zacznij od siebie – mów ciszej do dziecka i pozostałych członków rodziny.

Chcesz, aby Twoje dziecko samodzielnie ubierało się? Oczywiście – dlatego przygotuj dziecku szafkę na ubrania, która będzie w zasięgu jego rąk i oczu. W przedpokoju powieś nisko haczyk na kurtkę, do którego dziecko swobodnie dosięgnie.

Jak wygląda właściwie przygotowane otoczenie w pedagogice Montessori?

  • Jasne, stonowane barwy pomieszczeń i mebli, proste formy i naturalne materiały. Dzięki temu tworzymy ciepłą, domową atmosferę
  • Usamodzielnianie – materiały rozwojowe znajdują się w zasięgu ręki i wzroku dziecka. W dobrze przygotowanym otoczeniu dziecko może poruszać się bez przeszkód, dzięki czemu wzmacnia swoją samoocenę, bo staje się mniej zależne od dorosłego.
  • Porządek – wszystko ma swoje miejsce. Otoczenie montessoriańskie musi być uporządkowane, tak jak we wszechświecie wszystko ma swoje określone miejsce. Materiały rozwojowe są ułożone tematycznie, a nauczyciel Montessori uczy i przypomina o zasadach dotyczących porządku